Σε προηγούμενο post αναφέρθηκα στην via negativa σαν τρόπο σκέψης και αντιμετώπισης καταστάσεων. Παρουσιάζει ενδιαφέρον όταν το εφαρμόζει κανείς σε καθημερινές καταστάσεις. Ας πάρουμε για παράδειγμα το εξής ερώτημα: Τι πρέπει να κάνει κάποιος για να αποτυχεί ένα project. Όπου project μπορεί να είναι η ηχογράφηση ενός δίσκου, ένα tour στο εξωτερικό ή ένα ψηφιακό product. Έχω την αίσθηση ότι η λίστα θα είναι τεράστια. Ας περιοριστούμε σε projects που γίνονται από μια ολιγομελής ομαδά ανθρώπων.
Μια όχι εξονυχιστική λίστα λοιπόν με τι πρέπει να κάνει κάποιος για να αποτύχει σε ένα έργο μπορεί να είναι η ακόλουθη:
-
Να μην ξεκάθαρο το τελικό αποτέλεσμα. Συμβαίνει μάλιστα το εξής, όταν περιγράφουμε τι θέλουμε να φτιάξουμε βελτιώνεται και η αντίληψή μας γι’ αυτο. Η έλλειψη γενικής περιγραφής οδηγεί σε πολλές παρερμηνείες και ασάφειες.
-
Να μην είναι ξεκάθαρο γιατί θέλουμε να το φτιάξουμε. Ποιός ήταν ο λόγος ή οι λόγοι που μας οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. [Availability Bias]
-
Να μην υπάρχει σεβασμός απέναντι στις απόψεις όλων των μελών της ομάδας και κάποιοι να θέλουν να λειτουργούν αυταρχικά είτε λόγω θέσης είτε λόγω φύσης. [HiPPO]
-
Να μην δίνεται χώρος - ιδιαίτερα σε νέα μέλη - και χρόνος ώστε να αναπτύξουν μια σχέση με το project και να το κατανοήσουν καλύτερα.
-
Να μην υπάρχει επαρκής και ειλικρινής επικοινωνία μεταξύ των μελών όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά.
-
Να υπάρχουν άνθρωποι που νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα και αναλαμβάνουν περισσότερα από όσα μπορούν να φέρουν εις πέρας [Modal bias]
-
Να μοιράζονται δύσκολα πράγματα σε ανθρώπους που δεν μπορούν να τα φέρουν εις πέρας και άσχετα πράγματα σε ανθρώπους που είναι ικανοί σε γνωστές δεξιότητες.
-
Να μην υπάρχει κάποιος που να μπορεί να πει ότι το project είναι μια μαλακία και μισή χωρίς να κινδυνεύει να αποβληθεί από την ομάδα ή να πέσει σε δυσμένια. [Bandwagon Effect]
-
Να κλειστεί η ομάδα στον μικρόκοσμό της χωρίς να δέχεται αναδράσεις και εξωτερικά ερεθίσματα.
-
Να μην υπάρχουν κανόνες ή να μην τηρούνται για συμπεριφορές που έχει η ομάδα αποδεχθεί ότι δεν είναι ανεκτές.
-
Να συνεχίζει το project μόνο και μόνο επειδή έχει πάρει καιρό [Sunk cost fallacy]
-
Να μην υπάρχουν ξεκάθαρες αρμοδιότητες [Bystander Apathy]
-
Να υπάρχουν άτομα με αποκλειστική και μοναδική γνώση για το πως γίνονται κάποιες ενέργειες [spof]