Skip to content

The spark

Published: at 12:00 π.μ.

Θα προσπαθήσω να καταγράψω τις σημαντικότερες ιδέες, παρατηρήσεις και ερωτήσεις που θέτει ο φυσικός David Deutsch στο βιβλίο του “The beginning of infinity”, χωρισμένες ανά κεφάλαιο. Εδώ αναλύεται το τρίτο κεφάλαιο με τίτλο “The spark”.

Βασικές ιδέες

Στην αρχή, οι πρώτες θεωρίες ή μύθοι ήταν ανθρωποκεντρικοί.

Ένα φαινόμενο ονομάζεται significant ή fundamental όταν είτε οι προηγούμενες θεωρίες δεν μπόρεσαν να το ερμηνεύσουν είτε όταν εμφανίζεται στην εξήγηση πολλών φαινομένων.

Το να μπορείς να εξηγήσεις σημαίνει ότι μπορείς να ελένξεις.

Ο Deutsch απορρίπτει την Principle of Mediocrity (Stephen Hawkins) και το Spaceship Earth (Richard Dawkins). Η λογική αναπτύσσεται σε όλο το κεφάλαιο οπότε δεν θα την μεταφέρω εδώ. Το πιο σημαντικό επιχείρημα του Deutsch είναι ότι η γνώση δυνητικά έχει κοσμική εμβέλεια και για την ώρα μόνο οι άνθρωποι την φέρουν - αναφέρεται στην “γνώση των εξηγήσεων” - οπότε έμμεσα μόνο ασήμαντοι δεν είναι και πως χωρίς αυτή την γνώση ο πλανήτης Γη δεν θα ήταν καθόλου φιλόξενος στον άνθρωπο.

Υπάρχουν τριών ειδών γνώσεις. Η βιολογική μέσω των γονιδίων. Η πολιτισμική, μέσω των μύθων, θρησκειών ή ποικίλλων rules of thumbs και τέλος, η γνώση των εξηγήσεων, όπως αυτή προσδιορίστηκη από τον Διαφωτισμό. Η τελευταία είναι και η πιο γρήγορη.

Καλεί τους ανθρώπους “συμπαντικούς χτίστες/constructors” γιατί μπορούν μέσω της γνώσης να δημιουργούν εξηγήσεις και να μετασχηματίζουν όλες τις πρώτες ύλες του σύμπαντος.

Η εμβέλεια των ανθρώπων είναι όμοια με την εμβέλεια των εξηγήσεων της γνώσης που παράγουν.

Μια αποβλημάτιστη κατάσταση είναι μια κατάσταση χωρίς δημιουργική σκέψη. Ή αλλιώς ο θάνατος.

Υπάρχουν δύο πολύ βασικές αρχές στην θεωρία του Deutsch. Η πρώτη είναι ότι τα προβλήματα είναι αναπόφευκτα, “Problems are inevitable”, και η δεύτερη είναι ότι τα προβλήματα είναι επιλύσιμα, “Problems are solluble”. Οτιδήποτε δεν απαγορεύεται από τους φυσικούς νόμους είναι εφικτό, αρκεί να βρεθεί ο τρόπος ή η γνώση.

Ένα περιβάλλον είναι κατάλληλο για όντα όπως οι άνθρωποι όταν έχει αρκετή ύλη, ενέργεια και εύκολη πρόσβαση σε παρατήρηση / στοιχεία.

Κάνει μια σύγκριση μεταξύ Ευρωπαϊκού και Αγγλικού Διαφωτισμού και εντοπίζει μια διαφορά ποιοτική στο ότι ο πρώτος, πίστεψε πως υπάρχουν τελικές και τέλειες καταστάσεις και γι’ αυτό οδηγήθηκε σε ουτοπίες ή δόγματα ενώ ο δεύτερος κατάλαβε ότι τα λάθη και τα προβλήματα θα είναι πάντα αναπόφευκτα και στόχευσε σε θεσμούς που θα τα διορθώνουν.

Δυνητικά, η γνώση και η εφαρμογή της έχουν τεράστια δύναμη.

Υπάρχει πάντα ένα νοητικό κενό, ανυπέρβλητο, μεταξύ της μη επεξηγηματικής γνώσης και της επεξηγηματικής.

Ορίζει ως παρωχημενισμό, την τάση να μπερδεύεται η εμφάνιση με την πραγματικότητα ή οι τοπικοί κανόνες με παγκόσμιους νόμους.

Όλη η λάτζα μετά την έμπνευση μπορεί να αυτοματοποιηθεί.

Οι νέες εξηγήσεις λύνουν κάποια παλιά προβλήματα και δημιουργούν νέα βαθύτερα.

Ερωτήσεις


Previous Post
Σχόλια πάνω στο άρθρο "The Origins of Wokeness"
Next Post
Closer to reality